فیلتر بنزین در موتورسیکلت فیلتر بنزین در موتورسیکلت، به منظور حذف آلودگی ها و کثیفی های احتمالی است که به همراه سوخت به سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت وارد می شود. از آنجا که همواره به دلیل کثیفی و فرسوده شدن مخازن سوخت و شلنگ های انتقال سوخت در جایگاه های سوخت گیری ممکن است مقداری آلودگی و کثیفی به باک بنزین موتورسیکلت وارد شود. علاوه بر این، فرسودگی خود باک بنزین و لوله های انتقال سوخت در مسیر سوخت رسانی به کاربراتور یا انژکتور، ممکن است در ایجاد آلودگی در بنزین مصرفی موتورسیکلت، نقش موثر داشته باشند. شاید وجود کمی آلودگی در سیستم سوخت رسانی در موتورسیکلت های کاربراتوری اهمیتی نداشته باشد اما در موتورسیکلت های انژکتوری، وجود حتی مقدار اندکی آلودگی می تواند موجب گرفتگی و از کار افتادگی کامل سوزن یا سایر مجموعه های موتورسیکلت شده که در ساده ترین حالت ممکن می تواند موجب اختلال در عملکرد پیشرانه شود و یا تبعات جدی تر و هزینه برداری را به همراه آورد. به همین دلیل وابسته به نوع موتورسیکلت و تعداد سیلندر آن، طراحان ممکن است از دو یا بیش از دو فیلتر در مسیر سوخت رسانی موتورسیکلت استفاده کنند که معمولا یکی از آنها درست در ابتدای پمپ سوخت یعنی در داخل باک که به عنوان فیلترهای دائمی معروف می باشد و دومی در مسیر به سمت پیشرانه قرار می گیرند.
به همین دلیل در تمامی موتورسیکلت های امروزی، از فیلتر بنزین که وظیفه اش پاکسازی سوخت مصرفی موتورسیکلت از هر نوع عامل خارجی است، استفاده می شود. عملکرد صافی درون فیلتر بنزین نیز همچون عملکرد صافی فیلتر روغن پس از عبور از بخش ورودی سوخت با برخورد به سطح صافی که از بهترین جنس مقاوم به مواد بنزینی می باشد تصفیه شده و از محل خروج خارج می شود و بسته به نوع صافی سطح پالایش بنزین در آن متفاوت است. اما در خصوص سازندگان صافی بایستی به سازندگان بزرگ کاغذ صافی (فیلتر) در جهان اشاره نمود که بعضاً شرکت های بزرگ کاغذ در جهان بوده که وظیفه ساخت کاغذ فیلتر را در انواع متفاوت برعهده دارند که شرکت های سازنده فیلتر با خرید کاغذ از این شرکتها اقدام به تولید و ساخت فیلترهای موتورسیکلت می نمایند. از سازندگان بزرگ فیلتر در جهان می توان به شرکت فیلترون ، فلیت گارد، ماهله، مان، هنکس، پرفلکس و فرام اشاره نمود که هر کدام از آنها با توجه به گستره جغرافیایی بازار خود بازارهای متفاوتی را در اختیار داشته و فعالیت می نمایند. انواع فیلتر بنزین موتورسیکلت: به طور کلی فیلتر بنزین موتورسیکلتها بسته به موقعیت نصب آنها تقسیم بندی می شوند: 1. فیلترهای ثابت یا دائمی (صافی های درون باک) 2. فیلترهای موقت یا یک بار مصرف (صافی های بیرون باک) همان گونه که از نام این صافی ها مشخص است، این فیلترها بسته به موقعیت مورد استفاده آنها طبقه بندی شده اند و به فیلترهای ثابت که دائمی هستند و همیشه درون باک نصب و استفاده قرار میگیرند و فیلترهای یک بار مصرف که در بیرون باک و در مسیر انتقال سوخت که مابین شیر خروجی باک تا کاربراتور یا انژکتور نصب می شوند تقسیم شده اند. اما این فیلترها دارای سطح صافی با جنس و سطح پالایش بنزین مختلفی تولید و عرضه میگردند و بسته به نوع و حجم سیلندر هر موتورسیلکلتی از آنها استفاده میشود. انواع صافی بنزین در فیلترها: صافی یا همان سطح پالایش کننده بنزین در فیلترهای موتورسیکلت بر سه نوع تولید می‌شوند.
1. صافی‌های پلاستیکی و فلزی 2. صافی‌های کاغذی 3. صافی‌های ضد سرب صافی‌های فلزی موتورسیکلت: این فیلترها که مجهز به صافی از جنس پلاستیک یا فلز هستند و معمولاً تحت عنوان فیلترهای دائمی یا ثابت معرفی میشوند مجهز به صافی از جنس پلاستیک مشبک یا فلز بافته شده در هم که به توری هم معرف است میباشند. این فیلترها قادر هستند از ذرات با قطر 0.3 میلیمتر به بعد را پالایش نمایند و معمولاً هدف از استفاده این فیلترها برای جلوگیری از عبور شن و ماسه و قطعات فلزی زنگ زده درون باک به کاربراتور و انژکتور می‌باشد. این فیترها معمولاً ارزان قیمت و با طول عمر متوسط بین 3 تا 10 سال هستند. معمولاً صافی های پلاستیکی دارای عمر سه سال و صافی های فلزی با عمر 10 سال هستند. این صافی ها که درون باک قرار دارند بر دو نوع متصل به شیر بنزین در موتورهای کاربراتوری یا متصل به پمپ بنزین در موتورهای انژکتوری هستند. که معمولا پس از گذشت طول عمر متوسط آنها باعث بروز مشکلاتی در کارکرد صحیح موتور میشوند. مشکلات فیلترهای پلاستیکی: زمانی که این فیلترها خراب می شوند دیگر شیر زاپاس عملا بلا استفاده میگردد. وظیفه شیر زاپاس یا همان شیر اضطراری این است که حدود 1.5 لیتر از بنزین را نگه داشته تا وقتی سطح بنزین درون باک به انتها رسید با ریپ زدن موتور، راننده متوجه اتمام بنزین بگردد و با قراردادن شیر بنزین بر روی وضعیت زاپاس بتواند برای مصافتی حداکثر بین 30 تا 60 کیلومتر به اولین جایگاه سوخت خود را برساند و سپس سوخت گیری نماید. اما فیلترهای پلاستیکی متصل به شیر بنزین موتورسیکلتهای کاربراتوری معمولا پس از گذشت عمر آنها با خراب شدن محفظه فیلتر که به بافت مشبک متصل است روبرو میشود به صورتی که تمامی بنزین درون باک تا قطره منتقل و بنزین تا آخر سوخته شده و زمانی راننده متوجه اتمام بنزین می گردد که موتور ریپ زده و خاموش می شود.
مشکلات فیلترهای فلزی: بر خلاف فیلترهای پلاستیکی، فیلترهای فلزی پس از گذشت عمر متوسط خود و به مرور زمان این فیلترها به دلیل زنگ زدگی یا جرم گرفتگی دچار مسدود شدن بافت مشبک خود شده و از حجم عبوری بنزین از آنها کاسته می شود و در نتیجه موتورسیکلت در دور موتورهای بالای 5000 دور در دقیقه دچار کاهش سوخت و در پی آن به حالت ریپ زدن وارد میگردد. لذا می بایستی هر از 10.000 کیلومتر این فیلترها بازدید و سلامت آنها بررسی گردد و در صورت نیاز آنها تعویض شوند. صافی‌های کاغذی موتورسیکلت: همان گونه که از نام این فیلترها مشخص است، این فیلترها دارای صافی از جنس کاغذ هستند که توانایی پالایش ذرات مولکولی از 1 تا 5 میکرون را دارا می باشند. در چنین شرایطی فیلتر بنزین بر سر مسیر بنزین از باک تا کاربراتور یا انژکتور قرار می‌گیرد تا سوخت موجود را تصفیه کرده و سوختی پاک را روانه پیشرانه کند. بدیهی است که با استفاده از سوخت‌های با عدد اکتان بالاتر و کیفیت بهتر، علاوه بر آن‌که فیلتر بنزین موتورسیکلت شما را کمتر درگیر می‌کند، خطر کمتری برای باک موتورسیکلت دارد و موجب پوسیدگی آن نمی‌شود. کارکرد معمول فیلتر بنزین در دفترچه راهنمای موتورسیکلت‌ها نوشته شده است به طور معمول نیاز است تا نسبت به نوع صافی درون فیلتر پس از پیمودن هر 3 الی 20 هزار کیلومتر، نسبت به تعویض فیلتر سوخت موتورسیکلت خود اقدام نمائید.
با این حال رقم درج شده در دفترچه موتورسیکلت قطعی نیست. برای مثال در شهرهای شلوغ و آلوده همچون تهران یا مناطقی مانند خوزستان که هوایی پر از ذرات معلق دارند، تمامی فیلترهای موتورسیکلت زودتر از موعد نیاز به تعویض پیدا می‌کنند و فیلتر سوخت نیز همانند آن‌ها است. برخی از کارشناسان نیز توصیه می‌کنند با توجه به قیمت اندک فیلتر سوخت در مقایسه با دیگر قطعات سیستم انژکتور، در هر نوبت تعویض روغن موتور نسبت به تعویض فیلتر سوخت نیز اقدام کنید. البته نباید فراموش نمود که این توصیه باید با توجه به نوع صافی درون فیلتر انجام پذیرد. معمولا فیلترهای مجهز به صافی کاغذی دارای انواع مختلفی هستند. این فیلترها که با صافی های با رنگ زرد، نارنجی و سبز عرضه می شوند به واسطه رنگ خود بیانگر قدرت پالایش ذرات را معرفی می کنند و بر اساس قدرت پالایش ذرات توسط خود دارای قیمت های متفاوتی هستند. صافی‌های زرد که نهایت میتواند ذارت تا 5 میکرون را پاکسازی نماید جزو پر استفاده ترین و فراوان ترین فیلترهای سوخت می باشند. از این فیلترها در موتورسیکلت های با حجم زیر 180cc استفاده می‌شود و به بیان دیگر برای موتورسیکلت های درون شهری طراحی و تولید شده اند. همچنین از این صافی کاغذی هم برای فیلتر هوا در موتورسیکلت یا خودروها هم استفاده می شود. این فیلترها به دلیل قیمت پایین خود بیشترین خریداران را در بین افراد موتورسوار دارند.
این فیلترها دارای طول عمر نسبتاً بلند اما از کمترین میزان پالایش دقیق سوخت برخوردارند به نوعی میتوان گفت تنها برای دلخوشی موتورسوار مبنی بر داشتن فیلتر بنزین عرضه شده اند. این فیلترها که طول عمری برابر با نهایت یک سال یا 20 هزار کیلومتر را دارا می باشند. قیمت این فیلترها با دلار 23 هزار تومان نهایت 1000 تومان است. (خارج از اینکه فروشندگانی سودجو آنها را تا 3000 تومان میفروشند.) نقش فیلتر بنزین در موتورسیکلت‌های کاربراتوری چندان پررنگ نیست چرا که دهانه ژیگلور کاربراتورهای مختلف حدود نیم میلیمتر است و هرگونه ذرات معلقی را به آتش می‌کشد. اما این مساله در خصوص موتورهای انژکتوری به گونه‌ای دیگر است و این گونه پیشرانه‌ها با داشتن دهانه سوزن انژکتور ۰.۲ میلیمتری، آسیب‌پذیری بالایی در مقابل سوخت بی‌کیفیت دارند. صافی‌های نارنجی که میتوانند ذرات به بزرگی نهایت 3 میکرون را پالایش کنند و طول عمر آنها نهایت 6 ماه یا 8000 کیلومتر است از مناسبترین و بهترین صافی های مورد استفاده هم در موتورسیکلت ها و هم خودروها هستند همچنین از این صافی کاغذی هم برای فیلتر روغن در موتورسیکلت یا خودروها هم استفاده میشود و پالایش بنزین را به بهترین شکل انجام میدهند و بیشتر برای موتورسیکلت های با حجم حداقل 200 سی سی به بالا تولید شده اند. این فیلترها که خود در دو نوع همراه با آهن ربا و فاقد آهنربا عرضه میشوند. میزان کارایی و پالایش این فیلتر به حد قابل قبولی دقیق است که برای وسایل نقلیه که مجهز به سیستم سوخت EFI یا همان انژکتور هستند مورد استفاده نیز میگردد. صافی‌های سبز که از بهترین اما گران قیمت ترین صافی ها هستند و قادر به پالایش ذرات تا 1.5 میکرون با دقت بسیار بالایی را دارند اما از طول عمری کوتاه به واسطه جذب بالای ذرات را برخوردارند و برای متوط طول عمر 3 ماه یا نهایت 4000 کیلومتر طراحی شده اند و بیشترین استفاده از آنها برای موتورسیکلت‌های دو سیلندر به بالا با حداقل حجم 450cc با سیستم سوخت رسانی EFI کاربرد دارند. علت وجود آهنربا در فیلتر بنزین موتورسیکلت: در درون فیلترهای بنزین معمولا در بخش ورودی بنزین به درون محفظه فیلتر و بر روی بخش صافی یک صفحه فلزی که به صافی متصل است یک عدد آهنربا کوچک قرار میدهند. علت قرارگیری این آهنربا درون فیلتر به دو منظور است. اولین دلیل آن که شاید به ذهن هر فردی برسد جذب ذرات زنگ ضدگی (جذب براده‌های فلزی [کوچک‌تر از 8 میکرون]) درون باک به خود است که برای پاکسازی بنزین می باشد.
دومین دلیل که در اصل میتوان گفت علت اصلی وجود آهنربا درون فیلتر می باشد به جهت همسوسازی ذرات سرب و سایر ذرات تشکیل دهنده بنزین (جهت دار کردن یونهای هیدروکربن در ریل سوخت)، در میدان مغناطیسی است که به واسطه آن باعث میشود تا بنزین ترکیب شده با اکسیژن هوا که به سوخت معروف است در محفظه سیلندر با جرقه شمع با سرعت و بهتر واکنش و یک انفجار قویتری را در محفظه سیلندر ایجاد نماید و در نتیجه آن پیشران قویتر و بهینه تر بگردد. شاید برای شما اسن سوال در ذهن پیش آمده که خوب پس اگر اینگونه اسست یک آهن ربای بسیار قوی را در درون باک یا جایی دیگر قرار میدهیم تا سوخت بهتر بسوزد. اما اینچنین نیست و میدان مغناطیسی باید در یک شرایط و در یک راستای مشخص با قدرتی معین بر ذرات بنزین اعمال گردد و بیشتر و کمتر بودن این میدان نه تنها بی اثر بلکه میتواند موجب بر عکس شدن ماجرا و کاهش قدرت انفجار در سیلندر بگردد. زیرا میدان قوی تر باعث ترکیب ریز مولکولی ذرات سرب و سایر ذرات شده و منجر به کاهش اکتان سوخت میشود.
سرب به هیچ عنوان به آهن ربا نمی چسبد بلکه تنها تحت تاثیر میدان مغناطیسی به واسطه ذرات فلزی درون بنزین هم سو میگردد. صافی‌های ضد سرب موتورسیکلت: این صافی‌ها که از ذرات فلزی خاصی تشکیل شده اند علاوه برپایش ذرات درون بنزین اقدام به پاکسازی ذرات سرب از درون بنزین نیز می‌شوند اما تمامی ذرات سرب را جذب نمیکنند بلکه تنها حدود 70% سرب را جذب و ذرات سربی که نهایت تا 2 میکرون هستند را جذب میکنند. علت این امر این است که هرچه درون بنزین ذرات سرب ریزتری وجود داشته باشد، بنزین ترکیب شده با اکسیژن بهتر و خالص تر سوخته میشود و درنتیجه هم دود خروجی دارای سرب کمتر و اثرات زیست محیطی کمتری دارد و هم باعث افزایش نیروی حاصل از انفجار سوخت خواهد شد. این فیلترها معمولا بیشتر بر روی خودروهایی که در کشورهایی که استاندارد سوخت آنها زیر Euro 3 است استفاده میگردد. البته این فیلترها گران قیمت هستند و هر کدام از آنها حداکثر حدودا 20 هزار تومان و متوسط امر آنها 6 ماه یا هر 6000 کیلومتر است. معمولا این فیلترها بر روی موتورسیکلت های تک سیلنر زیر 400 سی سی بیشترین استفاده را دارند. انواع جنس محفظه فیلترهای بنزین موتورسیکلت: فیلترهای بنزین به دلیل اینکه بتوانند اقتصادی باشند دارای محفظه هایی با جنس های مختلف با توجه به محل نصب و موقعیت جغرافیایی مورد استفاده از آنها تهیه و تولید میگردند. معموله جنس محفظه فیلترهای موتورسیکلت بر پایه پلاستیک اما بر دو نوع سخت(شیشه‌ای) و منعطف (پلاستک معمولی) می باشد (البته در خودروها بر سه نوع فلزی، پلیمر، پلاستیک) فیلترهای سخت (شیشه‌ای): فیلترهای شیشه ای به این جهت تولید میگرددند که در دماهای بالا و نزدیک به خود سیلندر و در مناطق جغرافیایی گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این فیلترها دارای محفظه ای سخت و بسیار براق هستند که همانند شیشه شفاف و روشن می باشند و همانند شیشه بسیار شکننده هم هستند اما از توان حرارتی بالایی در برابر گرما برخوردارند و معمولا در موتورسیکلت های با حجم 250 سی سی به بالا همانند تریلها استفاده میشوند که حرارت انجین بسیار بالا بوده و باعث می‌شود تا فیلتر نرم و ذوب گردد. در مقابل این فیلترها در دمای پایین به سرعت تحت تاثیر سرما ترک خورده و بنزین از درون آنها نشت پیدا می نماید. همچنین برای مقابله با دماهای بالایی محفظه این فیلترها را شیشه ای میساند. علت اینکه از فلز بجای آنها استفاده نمیشود بحث اقتصادی بودن و هذینه تولید آنها است زیرا قالب ریزی پلاستیک راحتر از فلز است. فیلترهای منعطف: این فیلترها که از نوع پلاستیک نرم هستند و بسیار هذینه تولید پایینی دارند و در کل اقتصادی هستند به دلیل استفاده در مناطق جغرافیایی سرد ساخته شده اند تا تحت تاثیر سرما به راحتی دچار شکستگی و نشت بنزین نشوند اما این فیلترها در صورت نزدیک بودن به انجین در نتیجه گرما تغییر شکل داده و ذوب می شوند. شیوه صحیح اتصال فیلتر بعد از باک بنزین: برای اتصال فیلتر مابین شیر تخلیه متصل به باک و کاربراتور یا انژکتور موتورسیکلت میبایستی به نکاتی توجه نمود: ابتدا باید پیش از آغاز کار از سرد بودن انجین اطمینان حاصل کنید و ضمن به دست داشتن دستکش، کپسول اطفا حریق را نیز به همراه داشته باشید. اکیدا توصیه می شود از تعویض فیلتر در فضای بسته ای چون پارکینگ های سرپوشیده منازل خودداری کنید. با باز کردن بست ها ممکن است مقدار قابل توجهی بنزین موجود در خط سوخت رسانی و خود فیلتر بیرون بریزد از این رو مراقب باشید تا با بدنتان تماس پیدا نکند. با برداشتن صافی قدیمی حالا می توانید صافی مشابه آن را در محل قرار دهید.
توجه داشته باشید که صافی های بنزین معمولا جهت دار هستند یعنی تنها در جهتی مشخصی بسته می شوند از این رو از نصب آن ها بصورت سر و ته خودداری کنید. همچنین باید بدانید طول شیلنک متصل به دو سر فیلتر نباید مجموعه به بیش از 20 سانتیمتر برسد و نهایت به طور استاندارد به هر سمت فیلتر تنها باید یک شیلنگ با طول 8 سانتیمتر باشد. همچنین طول فیلتر نبایستی بیش از 4 سانتیمتر باشد. هرچه میزان مجموع طول انتقال بنزین از باک تا کاربراتور یا انژکتور کوتاهتر گردد باعث میشود موتور به حالت ریپ زدن وارد نشود. دوم باید توجه داشته باشد که به تمامی قسمت های خروجی و ورودی از باک به فیلتر و از فیلتر به انژکتور یا کاربراتور می بایستی از بست های طمینان استفاده نمائید تا تحت تاثیر نیروی وزن وارده بنزین از درون باک، نشتی در مسیر به وجود نیاید. در موتورسیکلت های انژکتوری که دارای پمپ بنزین هستند این موضوع بسیار مهم است زیا فشار بنزین وارده بر فیلتر و شیلنگ و احتمال نشت بنزین بسیار بالا است. سوم به فلشی که جهت جریان بنزین را بر روی محفظه فیلتر نشان میدهد توجه نماید و باید فیلتر را دقیقا در راستای فلش که انتهای فش سمت چپ و ابتدای فلش (سر پیکان) به سمت راست است در مسیر و مابین شیلنگ ها قرار بگیرد. با باز کردن فیلتر بنزین کمی هوا وارد مدار سوخت رسانی می شود. این هوا پس از استارت خوردن در مسیر حرکت کرده و با رسیدن به کاربراتور یا انژکتور ممکن است موجب ریپ خوردن مقطعی یا حتی خواموش شدن موتور شود. جای نگرانی نیست چرا که با خروج این حجم کم از هوا موتور به وضعیت استاندارد خود بازخواهد گشت. نکته مهم: دو نوع شیلنگ بنزین برای موتورسیکلت ها در بازار ارائه میشود. یکی خاکستری و دیگری مشکی. رنگ خاکستری برای فبلترهای دائمی و رنگ مشکی برای فیلترهای موقت استفاده می‌شود. فرق آنها در فرم آنهاست. فیلتر خاکستری بعد از عبور بنزین در آن پس از 10 روز خشک و حالت خود را ثابت میکند و کاملا سخت می گردد و دیگر منعطف نیست اما شیلنگ مشکی بر عکس آن است و کاملا منعطف باقی می ماند.
نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض کثیف بودن فیلتر بنزین در ابتدا تاثیر خود را روی موتور می‌گذارد و توان پیشرانه را به طور محسوسی کاهش می‌دهد. یکی دیگر از علائم عدم کارکرد صحیح فیلتر سوخت، کاهش کشش موتور در هنگام حرکت در سربالایی‌ها یا ریپ زدن در دور موتورهاب بالای 5000 است. تغییر صدای پمپ سوخت در موتورسیکلت های انژکتوری که معمولا هنگام باز کردن سوئیچ شنیده می‌شود نیز یکی دیگر از علائم خرابی فیلتر بنزین درون باک یا کثیف بودن فیلتر بیرون باک است. باید دقت داشته باشید که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین، انژکتور موتورسیکلت کثیف شده و ناچار هستید با صرف هزینه بیشتری نسبت به شستشو انژکتور اقدام نمائید یا آن‌که با پرداخت مبلغ بیشتری، سیستم گران‌قیمت انژکتور موتورسیکلت را به کلی عوض کنید. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با فیلتر بنزین، مساله شرایط استفاده از موتورسیکلت است، در واقع اگر عادت به راندن با باک خالی شده و وضعیت شیر بنزین اضطراری یا چراغ بنزین روشن کیلومتر دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که شاهد گرفتگی مسیر سیستم سوخت‌رسانی باشید، به عبارت دیگر بهتر است که قبل از خالی شدن کامل باک، نسبت به مراجعه به پمپ بنزین اقدام فرمایید تا احتمال ورود رسوبات درون باک به مجموعه سوخت‌رسانی کاهش یابد. در صورتی که موتور شما قادر به افزایش چشمگیر سرعت نیست، نیازی به نگرانی جدی وجود نخواهد داشت. همانطور که گفته شد فیلتربنزین مسدود شده توانایی تأمین مقدار سوخت مورد نیاز در شرایطی که موتور نیازمند سوخت بیشتری است را نخواهد داشت. این امر معمولا در هنگام رانندگی در سرعت بالا نمود پیدا خواهد کرد، زیرا در این شرایط موتور نیازمند سوخت بیشتری است. رانندگان معمولا هنگام بروز مشکل در انجین موتورسیکلت، از فیلتـر بنزین غافل می‎شوند. بنابراین، اگر انجین موتورسیکلتتان دچار افت شدید سرعت شده، از بررسی فیلتـر سوخت غافل نشوید. امید وارم این مطلب کوتاه به طور جامع شما را از تفاوت فیلترهای موتورسیکلت نسبت به هم آگاه ساخته باشد. همچنین لازم به ذکر است که فیلترهای سانتریفیوژی که از نسل جدید فیلترها می باشد هم وجود دارند که در بخش موتورسیکلت و خودروهای دیزلی استفاده می‌شوند و مجال بیشتری برای توضیح اینگونه فیلترها در این مطلب نخواهد بود. و در آخر دعا میکنم پس از درج این مطلب که برای اولین بار در کل اینترنت در بین تمامی فارسی زبانان درج شده است باعث نشود تا فروشندگان و افراد سود جو از این مورخه به بعد فیلترهای تقلبی را با رنگ کردن در بازار عرضه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *