ماشین و موتور سیکلت تعمیر و تعمیر
نحوه تعمیر کاربراتور موتور سیکلت
• توسط جان گلیمروین
برای کسی که با کار بر روی کاربراتور آشنا نیست ، ایده جدا کردن و نصب آن می تواند ترسناک باشد. اما با پیروی از چند روش اساسی ، کار نسبتاً ساده است و وقتی دوچرخه پس از آن عملکرد خوبی داشته باشد ، بسیار ارزشمند است.
قبل از کار بر روی کاربراتور ، باید موارد احتیاطی زیادی را در نظر بگیرید. ایمنی اولین نگرانی است. نه تنها باید عینک ایمنی استفاده شود بلکه باید از دستکش ایمنی همیشه استفاده شود ، زیرا مواد شیمیایی موجود در بنزین باعث تحریک پوست می شود.
احتیاط دیگر این است که فضای کار به خوبی روشن و تمیز باشد. تمیزی هنگام انجام همه کارهای مکانیکی موتور سیکلت کلاسیک مهم است ، اما هنگام کار با تنظیم کننده های کاربراتور بسیار مهم است.
ابزارها
در این حالت ، ابزار مورد نیاز از نوع اساسی است. با این حال ، به ویژه درایورهای پیچ باید در شرایط کاملا جدیدی باشند زیرا از آنها برای جدا کردن جت های برنجی استفاده می شود و اگر راننده آنها را به خوبی پیدا نکند ، به راحتی آسیب می بینند.
الزامات معمول ابزار:
پیچ ، تیغه مستقیم و میله عرضی (اندازه 1 و 2)
ترکیبات استاندارد و متریک
پایه فولادی (با سنج استاندارد و استاندارد)
مواد شیمیایی: WD40 یا معادل آن ، پاک کننده کاربراتور
02 از 06
حذف کاربراتور
کاربراتور به طور کلی توسط دو پیچ یا گیره گرد روی منیفولد ورودی در جای خود نگه داشته می شود. ابتدا باید منبع اصلی سوخت را خاموش کرده و محفظه شناور را تخلیه کنید (بعضی از تنظیم کننده های کربن دارای پیچ کوچکی در پایه محفظه با یک شلنگ هستند – به “A” مراجعه کنید). در بیشتر تنظیم کننده های هوا ، راحت تر می توان کابل کنترل و براکت (B) را پس از خارج کردن کاربراتور از موتور جدا کرد.
شروع به جداسازی قطعات کنید
محفظه شناور را بردارید. اولین قسمت از فرآیند جداسازی قطعات (با فرض اینکه اسلاید قبلاً برداشته شده است) حذف محفظه شناور است.
با چرخاندن کاربراتور به صورت وارونه معمولاً چهار پیچ و مهره مشاهده می شود که محفظه شناور را حفظ می کنند (بعضی از واحدها دارای سه پیچ و برخی دیگر دارای یک گیره سیم هستند). پس از برداشته شدن پیچ ها ، محفظه به یک شیر آب تیز با یک دسته پلاستیکی درایور پیچ احتیاج دارد تا آن را از واشر باز کند.
03 از 06
شناورها را بردارید
محور شناور را بردارید.
با برداشتن محفظه شناور ، قادر خواهید بود: جت اصلی ، شناورها ، جت اصلی (همچنین به جت معروف است) و لوله سرریز. از آنجا که شناورها ظریف هستند ، ابتدا باید آنها را حذف کرد.
شناورها می توانند از پلاستیک یا مس ساخته شوند. گونه های جدید مستعد نشت هستند. باید مطمئن شوید که فاقد بنزین است پس از برداشتن آن را بررسی کنید. شناورها باید آزادانه روی پین فشرده بچرخند (معمولاً روی کاربراتور Mikuni و Keihin نصب می شوند). هنگام برداشتن این پین باید بسیار مراقب باشید زیرا براکت آلومینیوم که آن را نگه داشته مستعد شکستن است (هنگام کلیک روی پین از یک طرف پشتیبانی می شود)
04 از 06
برداشت و تمیز کردن هواپیما
جان گلیمروین
اکثر کاربراتورهای کلاسیک از سیستم دو جت بهره مند می شوند. جت اصلی (A) جریان سوخت را از حالت بیکار به نازل های دریچه گاز یک سوم و جت اصلی (B) دو سوم باقیمانده را کنترل می کند.
به دلیل اندازه نسبتاً کوچک ، جت اصلی مسدود یا محدود شده است و این امر در اوایل باز شدن گاز باعث ایجاد وضعیت کارایی ( ناکافی بودن گاز ) خواهد شد. و دوچرخه برای مقابله با این مشکل یا از بین بردن آن معمولاً به مقدار کمی گاز نیاز دارد: راه حل تمیز کردن کل هواپیما یا تعویض کامل آن است.
05 از 06
پیچ تنظیم هوا
قبل از برداشتن به موقعیت پیچ تنظیم هوا توجه داشته باشید.
عنصر دیگری که باید از بدنه کاربراتور خارج شود پیچ تنظیم هوا یا سوخت است. برای تعیین نوع نصب شده روی کاربراتور خاص ، می توانید موقعیت نسبی پیچ تا لغزش را بررسی کنید. اگر پیچ در سمت فیلتر هوا اسلاید باشد ، پیچ تنظیم هوا است. در مقابل ، اگر در کنار موتور نصب شود ، پیچ تنظیم کننده سوخت است.
موقعیت پیچ را مشاهده کنید.
این پیچ مخروطی بر قدرت مخلوط ( غنی یا لاغر ) در طول یک سوم اول دهانه گاز تأثیر می گذارد و در کنار جت اصلی کار می کند. قبل از برداشتن ، باید موقعیت پیچ را بررسی کنید. پیچ از تعدادی کاملاً چرخانده شده از حالت کاملاً بسته (کاملاً به سمت عقب ساعت چرخانده شده) تنظیم می شود و پس از مونتاژ مجدد باید در این موقعیت قرار گیرد.
06 از 06
تمیز کردن و مونتاژ مجدد
تمیز کنید و بررسی کنید
بعد از اینکه تمام اجزای تشکیل دهنده بدن کاربراتور برداشته شد ، باید تمیز و بازرسی شوند. علاوه بر این ، هر سوراخ در بدن کاربراتور باید از طریق یک پاک کننده کاربراتور تخلیه شده و با هوای فشرده تمیز شود (در این روش باید از محافظ چشم استفاده شود زیرا ذرات مایع و / یا خاک از سوراخهای مختلف گودال خارج می شوند).
دوباره جمع کردن
مونتاژ مجدد به سادگی بازتاب فرآیند جداسازی قطعات است. با این حال ، قبل از اتصال مجدد اتاق شناور ، ارتفاع شناور باید بررسی شود. همانطور که در مرحله تشخیص بررسی شد ، تنظیم ارتفاع شناور بر روی مخلوط و وضعیت موتور تأثیر می گذارد. با خم شدن اندک روی فلزی کوچک که روی شیر سوزن فشار می آورد ، می توان ارتفاع را تنظیم کرد. خم شدن دوشاخه به سمت سوپاپ باعث می شود سوخت در اوایل به محفظه منتقل شود و در نتیجه افزایش سوخت کاهش می یابد. در دفترچه کارگاه ارتفاع مورد نیاز برای اندازه گیری (با کاربراتور معکوس) از سطح واشر به بالای شناورها با استفاده از خط کش نشان داده خواهد شد.
محافظت از قطعات
تمام قطعات باید قبل از سرهم مجدد با WD40 (یا معادل آن) روکش شوند. اگر کاربراتور مدتی است که داخل دوچرخه قرار نگرفته است (برای مثال در طی فرآیند اصلاح مجدد) باید آن را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید تا ذخیره شود.
تنظیم دقیق
پس از تعمیر کاربراتور ، اغلب لازم است که پیچ تنظیم کننده هوا را تنظیم کنید. پس از نصب مجدد کاربراتور و روشن شدن موتور ، باید قبل از انجام هرگونه تنظیم اجازه دهید موتور در دمای کار طبیعی گرم شود. تنظیمات باید به صورت چهار چرخه انجام شود. اگر موتور شتاب بگیرد ، تنظیمات مفید است ، اگر سرعت آن کاهش می یابد باید تنظیم شود.